Author Topic: Airbrush "start pakke"  (Read 1959 times)

0 Members og 1 gjest leser dette emnet.

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
Airbrush "start pakke"
« on: 24.10. 2009 17:02 »
Fant et AB set på en side som heter bearair og jeg lurte på om noen kunne fortelle meg om dette er et greit sett og begynne med.

Link http://www.bearair.com/EZ-Start-Intermediate-Set/productinfo/660700/

Tenkte jeg skulle kjøpe utstyr når neste lønning kommer. klør i fingra etter og få startet! ;sm69;

Offline Heia Hjallis

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: Airbrush "start pakke"
« Reply #1 on: 24.10. 2009 22:35 »
Dette settet er vel i og for seg ok, men husk på at kompressoren er på 110V, airbrsuhen har en 0,5mm dyse og egner seg best for lakking av T-skjorter o.l. (har en slik airbrush selv). Den egner seg ikke for detaljer eller mindre arbeider.
T-skjortene som følger med gjør at du sansynligvis vil få en mer komplisert tollbehandling da det er egne regler for import av tekstiler hvis ikke jeg tar helt feil.
BearAir bruker også UPS for transport, og det er rimelig dyrt fra USA. Husk at det kommer 25% moms på frakten også.
Det som er fint med dette settet er at det følger med en del forskjellige airbrushfarger slik at man kan få prøvd litt av hvert.

Jeg hadde kanskje vurdert å handle her hjemme med tanke på garanti og reservedeler, spesiellt med tanke på kompressoren.
Når små menn kaster lange skygger, blir det fort mørkt.

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 24.10. 2009 23:48 »
Hmm du har nok rett der ja. kan bli mye krøll hvis kompressoren må repareres etc.
Men vet du om noen sider som selger slike starter kits til en rimelig krone? eller kanskje du kunne hjelpt meg med å finne en grei AB og kompressor? =) virker som du kan en ting eller 2 hehe. setter stor pris på all hjelp.

jeg satt opp en tråd tidligere også der folket anbefalte biltema sprøyte tilfele dette ikke er noe for meg. men det er det! jeg kommer nok til å være i garasjen 24-7 når jeg får AB =) elsker og tegne men er lissom litt lei av og sitte med blyant. jeg vil ta steget videre og AB passer meg perfekt.

Offline Heia Hjallis

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: 25.10. 2009 01:19 »
Siden du går fra tegning til airbrushing så aner det meg at det er snakk om å airbrushe illustrasjoner (papir/boards/lerret) i første omgang? ..og ikke trailere for å si det sånn ;sm92;
Du finner mye utstyr hos bl.a. airbrush.no og LilleRolf's m.fl.
Kikk litt under Skandinaviske sider på linksiden vår, der finner du flere som selger utstyr.

Hvis du skal være i garasjen 24/7 så vil du sansynligvis greie deg fint med en "snekkerkompressor" som selges hos flere jernvarehandlere o.l. for under 1000-lappen. Det kan være en fordel å unngå oljefri kompressor da disse støyer mer og har kortere levetid. Du bør uansett ha en vann-/oljeutskiller med trykkregulator på kompressoren, så oljesmurt kompressor er ikke noe problem.

Når det gjelder farger, så hadde det hjulpet å vite hva du kommer til å airbrushe på. Uansett bør du ikke kjøpe mer en noen få farger slik at du får testet dem før du invisterer i et større utvalg. Anbefaler at du kjøper farger som er beregnet på airbrushing da disse er mer "frustrasjonsfrie" enn andre typer maling.

Når det gjelder airbrush så er det ofte snakk om personlig smak. Noen liker det ene merket fremfor andre merker. Hopper du opp et hakk fra Biltema, Clas Ohlsson m.fl. så snakker vi om airbrusher til noe over 1000-lappen og oppover. Det er airbrusher av en helt annen kvalitet en det du får på Biltema o.l. Det er ofte snakk om dysestørrelse når det diskuteres airbrusher. Det er ikke alltid slik at mindre dyse gir mer detaljer. Mindre dyse setter et høyere krav til at malingen er av god kvalitet og at viskositeten er riktig. En fornuftig størrelse å begynne med er ofte 0,3mm dyse for illustrasjonsarbeider. Med riktig viskositet og lufttrykk kan man få fine detaljer med en slik airbrush.
Etter hvert som ferdighetene øker og interessen stiger kan man invistere i en finere airbrush dersom man ønsker det. Du vil fort merke at det kan være praktisk å ha flere airbrusher. Blir man hekta på dette så blir man fort litt "utstyrsfriik" ;sm69;

Når små menn kaster lange skygger, blir det fort mørkt.

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 25.10. 2009 12:54 »
Ja det blir vel papir/boards/lerret i første omgang .når jeg har lært meg å bruke AB`n kan jeg vel gå over til hardere underlag som plast/metal/ .drømmen er vel og spraye biler/mc etc  ;sm69;  . tok en titt på scs-norway og titta på noen sprøyter siden jeg så at medlemer av forumet får 20% rabatt. fannt et par jeg kunne tenkt å kjøpe men har vansker med å velge  ;hmm;

Iwata Eclipse HP-BCS 0.5mm Airbrush
Iwata Eclipse CS 0.35mm Airbrush
DeVilbiss Dagr 0.35mm Gravity Fed Airbrush

Når det gjelder å velge lakk merke så har jeg ikke peiling men jeg forstod at Auto Air Colors ikke var så ille =)

Takker for all hjelp så langt! ;sm118;
« Last Edit: 25.10. 2009 16:46 by oleboii »

Offline scs-norway

• Sr. Member
    • View Profile
    • SCS Norway
« Reply #5 on: 26.10. 2009 09:40 »
Iwata Eclipse HP-CS og DeVilbiss Dagr har overliggende kopp mens Iwata Eclipse HP-BCS har underliggende. Med underliggende er det veldig enkelt å bytte mellom farger. Du bruker da en flaske med reint vann som du sprøyter igjennom AB'en med og så er det på med neste farge.

Dette er min favoritt, men noen sverger til overliggende så det blir vel en smakssak tenker jeg. Jeg bruker bare Iwata med underliggende, og synes jeg bruker mye mer tid ved fargeskifte med overliggende kopp.

Hilsen
Scs-Norway
« Last Edit: 26.10. 2009 09:44 by scs-norway »
Mvh
Anna

Sandnes custom shop as
www.scs-norway.com

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 26.10. 2009 11:32 »
Heisann =) angående den Iwata Eclipse HP-BCS hvordan er den på detaljer? for jeg så at den hadde en ganske så stor dyse.                   

mvh ole

Offline scs-norway

• Sr. Member
    • View Profile
    • SCS Norway
« Reply #7 on: 26.10. 2009 12:57 »
Jeg har brukt min 0,5mm dyse hele veien, og først nå supplert med en 0,3mm dyse. Hvis du ser på de bildene som ligger under " own Pictures" på siden vår og ser på det som ligger av bilder fra de airbrush kursene jeg har vært på, så er alle de laget med 0,5mm.

For veldig fine detaljer så er en 0,3mm på sin plass, men det er også veldig mye lettere å ødelegge nålen. Jeg synes det har vært greit å bruke 0,5mm fordi jeg da ikke har trengt å være så forsiktig.

Men etter hvert er det nok en fordel med begge typer, alt til sitt bruk heter det jo  ;sm69;

Mvh
Anna

Sandnes custom shop as
www.scs-norway.com

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: 26.10. 2009 15:16 »
så jeg kan bestille 0,3mm dyser løst?

Offline scs-norway

• Sr. Member
    • View Profile
    • SCS Norway
« Reply #9 on: 26.10. 2009 15:52 »
Dyser,nåler etc selges løst. Vet ikke om alle AB'er kan endres til annen dysestr. Men det er jo litt arbeid å skifte delene, så de fleste har vel forskjellige AB'er til forskjellig bruk. Men hva du skal velge er jo avhengig av hva du skal drive med, så velg det som du føler er mest hensiktsmessig for det du har tenkt å holde på med. Uansett så kommer lysten til mer utstyr snikende etterhvert  ;dribble;
Mvh
Anna

Sandnes custom shop as
www.scs-norway.com

Offline scs-norway

• Sr. Member
    • View Profile
    • SCS Norway
« Reply #10 on: 26.10. 2009 16:14 »
Jeg sjekket opp med min leverandør, Iwata Eclipse HP-BCS 0,5mm kan endres til en 0,35mm.
Mvh
Anna

Sandnes custom shop as
www.scs-norway.com

Offline Tigern

• Biblioteksjef
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #11 on: 26.10. 2009 16:56 »
Ellers er Holbein airbrushen fine å starte med. Jeg har i alle fall vært fornøyd med min.  ;sm66; Den ligger litt lavere i pris enn Iwata'n. http://www.mamut.net/lillerolfs/shop/ (og hvis du er betalende medlem i klubben så får du 20% her også). Den har overliggende kopp da, så det kommer jo ann på hva du ønsker. Selv har jeg en 0.2, men tror på de som mener 0.3 er en fin dysestørrelse å starte på. Da har du mulighetene til å lage fine detaljer også.  ;sm66;
Proud owner of "The unsigned Mojo" ;)
- Mojo #640         - Mojo #?         - MoFlo
- Hobo #7            - Peak C5         - Iwata HP-SB
- Iwata HP-CS      - Holbein H2      - Evolution Silverline
- Mojo gen.3 #1212                      - Mojo gen.3 #1213

Offline Roy

• Sr. Member
    • View Profile
« Reply #12 on: 26.10. 2009 23:52 »
Ellers er Holbein airbrushen fine å starte med. Jeg har i alle fall vært fornøyd med min.  ;sm66; Den ligger litt lavere i pris enn Iwata'n. http://www.mamut.net/lillerolfs/shop/ (og hvis du er betalende medlem i klubben så får du 20% her også). Den har overliggende kopp da, så det kommer jo ann på hva du ønsker. Selv har jeg en 0.2, men tror på de som mener 0.3 er en fin dysestørrelse å starte på. Da har du mulighetene til å lage fine detaljer også.  ;sm66;

Heisann.
Jeg har en Holbein AB slik Tigern har, men med 0.3mm dyse, og det syntes jeg virker som en veldig fin AB.
Men jeg kan ikke uttale meg for mye i og med at det er svært lite annet jeg har prøvd.
Det var, og er fortsatt min første AB.
 ;sm66;

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #13 on: 28.10. 2009 23:33 »
Jeg har nå bestillt en iwata eclipse hp-bcs med extra dyse sett og createx pain =) Kan nesten ikke vente til det kommer  ;sm73;

Offline the_dragon_no1

• Designer
  • Hero Member
    • View Profile
    • Dragon Designz
« Reply #14 on: 08.11. 2009 19:28 »
kan ivertfall si at kompressoren er veldig bra, har handlet fra bearair.
ville kanskje kjøpt en airbrush med overliggende kopp.
jeg kjøpte DeVilbiss Dagr der, og den er meget bra !!

EVERYTHING is possible ;)

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #15 on: 09.11. 2009 19:53 »
Tenkte jeg skulle kjøpe en daggr snart jeg å ^^ den ser veldig bra ut og er nok ganske bra på detaljer. sliter med å få fine tynne linjer med bcs`n

Offline the_dragon_no1

• Designer
  • Hero Member
    • View Profile
    • Dragon Designz
« Reply #16 on: 11.11. 2009 22:56 »
daggr er veldig god på detaljer, får fine tynne linjer, og er veldig lett og justere/renholde osv.. meget fornøyd :)
EVERYTHING is possible ;)

Offline oleboii

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #17 on: 12.11. 2009 23:15 »
Sweet da går jeg nok for den =D